Przeworsko – dynowska kolej wąskotorowa „Pogórzanin”
Przeworska Kolej Wąskotorowa łączy tunelem dwie krainy geograficzne. Pod względem walorów geograficznych , konstrukcji inżynieryjnych i architektury kolejowej zaliczana jest do najpiękniejszych wąskotorówek w kraju. Przejazd „Pogórzaninem” z pewnością dostarczy wielu wrażeń nie tylko najmłodszym ale i starszym pasażerom. Stanowi ciekawy pomysł na spędzenie wolnego czasu podczas weekendu dla turystów odwiedzających okolice Dynowa.
Kolej słynie z tunelu w Szklarach, jedynego na kolejach wąskotorowych w Polsce, a jednocześnie najdłuższego w Europie na liniach wąskotorowych, o długości 602 m!
Opis i historia
Przeworska Kolej Dojazdowa (PKD) pierwotnie nazywana była "Wąskotorową Koleją Lokalną Przeworsk-Dynów". Obecnie znana jest też jako przeworsko-dynowska kolejka wąskotorowa lub po prostu Dynówka. Jest to wąskotorowa linia kolejowa łącząca Przeworsk i Dynów, biegnąca doliną rzeki Mleczki. Koncepcja budowy i eksploatacji kolei przeworskiej powstała w okresie cesarstwa austro-węgierskiego po zbudowaniu przez księcia Andrzeja Lubomirskiego cukrowni "Przeworsk". Staranie o rozpoczęcie budowy kolei zapoczątkowali w 1894 r. ówcześni właściciele ziemscy hrabiowie Roman Scypior z Łopuszki Wielkiej i Skrzyński z Bachórza. Kolej budowana była w latach 1900 – 1904. Zasadniczym celem funkcjonowania kolei było dostarczanie buraków do cukrowni oraz przewóz z ziemi brzozowskiej płodów rolnych, drewna, żwiru i kamienia.
Małopolskie Towarzystwo S.A. we Lwowie było pierwszym właścicielem kolejki. Po pierwszej wojnie światowej kolej została przejęta przez PKP, jednakże niedocenienie jej przez DOKP Lwów doprowadziło linię do upadku. 1 VIII 1925 roku linia została przejęta przez prywatnych właścicieli. Od 1 I 1956 roku linia należy do DOKP Lublin.
- Szerokość toru: 750 mm (pierwotnie 760 mm)
- Długość trasy: 46,25 km
- Odgałęzienia: brak
- Eksploatowana: w całości
- Wystawienie dokumentu koncesyjnego: 15 lutego 1902
- Koncesjonariusz: Andrzej ks. Lubomirski
- Okres budowy: wiosna 1900 - wrzesień 1904
30 września 1991 kolejka wąskotorowa Przeworsk-Dynów z lat 1890-1904 została wpisana do rejestru zabytków pod numerem A-463, a w ramach tego tunel (niedaleko stacji Szklary) z lat 1890-1904 i drewniane schronisko kolejowe.
Po całej 46-kilometrowej linii kursuje turystyczny pociąg Pogórzanin oraz od 2010 r. mała 4 osobowa drezyna DOC. W Dynowie na terenie zabytkowego dworca stoi jako pomnik parowóz Px48.
W ofercie znajduje się:
- Przejazd jedną z zaledwie kilku obecnie czynnych w Polsce kolei wąskotorowych
- możliwość przejazdu w odkrytych wagonach tzw. "letniakach"
- Poznanie działającego od ponad 100 lat systemu kolejowego
- Przejazd przez jedyny w Polsce tunel na kolejach wąskotorowych o długości 602 m
- Postój na stacji Dynów (3 godz.), możliwość pieczenia kiełbasy przy ognisku.
- Przerwę podróży w stylowym zajeździe "Pod Semaforem" w Bachórzu, który znajduje się na szlaku kulinarnym „Podkarpackie Smaki”.
Karczma pod Semaforem
Drewno i kamień, z których zbudowana jest karczma, wkomponowują się w piękny krajobraz Pogórza Dynowskiego. W tym kultowym już miejscu zjeść można tradycyjne dania kuchni regionalnej i polskiej, m.in. proziaki z masłem, żur dynowski, pierogi, kartoflankę czy chleb wiejski ze smalcem.
Pociągi specjalne:
- uruchomienie na życzenie grup zorganizowanych
- w ramach przejazdu do dyspozycji klienta dwu godzinny postój do wykorzystania na dowolnym odcinku trasy
- zwiedzanie wąskotorowej stacji w Przeworsku i zabytkowego taboru w Dynowie
- możliwość zorganizowania ogniska z pieczeniem kiełbasy